lørdag 4. mars 2017

Isipisi lettstrikka lue...

Rett og vrang er vanligvis ganske så kjedelig å strikke, men dette mønsteret var morsomt og lettstrikka, rett og slett "isipisi".
Denne er strikket i KNIT ME merino. Et nydelig mykt garn! Brukte ca 1,5 nøste, så om garnet koster noen kroner, blir det likevel en grei pris for en lue :) 


Sofia poserer i den nye Isipisi-luen

Mønsteret går over 6 masker, så man kan enkelt regulere størrelsen med +/- 6 masker. 
Vrangborden går over 4 masker, så om det ikke går opp i masketall i forhold til det du bruker på luen, øk 2 masker i første omg etter vrangborden. Oppskrift på lue får du her:


Isipisi lue

Garn passende til rundpinne 3,5 40 cm.

Legg opp 120 masker, strikk 10 omg 2r, 2vr.
Strikk videre mønster på denne måten:
1-4 omg: *2vr, 4r* gjenta *-* ut omg.
5-8 omg: 2r *2vr, 4r*, gjenta *-* ut omg.
9-12 omg: *4r, 2vr* gjenta *-* ut omg.
Gjenta disse 12 omg til ønsket lengde på luen.
Felling: strikk 2r sammen, 2 r sammen, 2vr, gjenta ut omg.
Neste omg: 2r, 2vr ut omg.
Strikk 2r sammen, 2vr, gjenta ut omg.
Neste omg: 1r, 2vr ut omg.
Strikk 2r sammen ut omg., kutt tråden og dra gjennom maskene. Snurp godt sammen og fest trådene godt.
Lykke til :) 

PS! Jeg er blitt gjort oppmerksom på at det finnes en gratis oppskrift på Vennelue på Knit Me sin facebookside, der det er brukt samme mønsterstruktur. Denne har ikke jeg sett før, så denne luen er ikke en kopi av Vennelue. Min lue er laget ut fra denne OPPSKRIFTEN, som er en engelsk forklaring på mønsterstrukturen, og ikke en komplett oppskrift. DS


 Mønsteret på nært hold

5 kommentarer:

  1. Hei - vet du at det finnes et Knit Me-mønster på lue med akkurat samme mønster fra før? Det kan jo være en tilfeldighet at du har tatt utgangspunkt i samme struktur, men tenker det kan være greit at du oppgir dette i bloggen din og linker til Vennelue fra Knit Me som ligger fritt ute på vår Facebook-gruppe. Mvh Trine // Knit Me

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Det visste jeg ikke. Kan du sende meg link? Ikke meningen å kopiere noen andres design! Mvh Jorunn

      Slett
    2. Hei Jorunn. Oppskriften ligger ute på Facebookgruppen "Knit Me's strikkegruppe" så du må inn der. Mange har også delt bilder på Instagram under #vennelue

      Slett
  2. Nydelig lua og så hyggelig blå fargen. Jeg liker mønstert.
    Tusen takk for oppskriften. Jeg har i gang mangen. Kanskje
    etterpå? I alle fall tusen takk.
    Ha riktig god uke. Hilsen fra Viola

    SvarSlett

Hjertevarmt sjal...

Et sjal med hjerter til å varme seg med utover høsten og vinteren.  Mitt sjal er strikket  Kauni  effektgarn farge EU, men man kan fint st...