mandag 8. desember 2014

Bjelleklang...

Julen nærmer seg med stormskritt, og sammen med den, nye idèer til strikkemønstre...
Denne gangen ble det enda et par med grytekluter som så dagens lys (enda så lite dagslys vi har for tiden...). Disse har jeg kalt "Bjelleklang". 
Ble ganske så fornøyd med dem, tykke og gode, så her er faren for å brenne fingrene på julemiddagen liten :) 
Vanligvis gir jeg bort det meste jeg strikker/hekler av sånt "småpusk",
men disse beholder jeg for en gangs skyld selv, og deler heller oppskriften med dere :)

Garn: Sandnes mandarin petit eller Mor Aase bomull
Rundpinne: 3.0 mm / 40 cm 
Heklenål nr 3.0

Legg opp 90 masker, og strikk etter diagrammet 
(diagrammet strikkes 2 ggr, slik at de blir like på begge sidene), 
fell av som vist HER. Ikke kutt tråden før du har heklet kanten rundt.

NB: Fest trådene på innsiden før du hekler kanten...

Heklet kant:
Start i hjørnet ved siste fm i avfellingen. Hekle 18 lm, 1 kj.m i samme maske, *hopp over 2 masker, hekle 2 st 2 lm 2 st i neste maske, hopp over 2 m, 1 fm i neste m*, gjenta fra *_* til du kommer helt rundt (8 stavbuer langs hver side). Hekle 22 fm i ringen. 
Kutt og fest tråden.

Lykke til 😊

NB: diagram skal ikke deles, link direkte til bloggen i stedet for 😊


 Diagram


"Bjelleklang"


15 kommentarer:

  1. Kjempefin oppskrift - de skal jeg prøve meg på til neste jul :-)

    SvarSlett
  2. Disse gryteklutene må jeg prøve - etter at kofta er ferdig - sånn til neste jul, kanskje... ;-) Men da må jeg friske opp fast- og luftmasker før den tid. For det er VELDIG lenge siden jeg hekla sist!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tenker kofta blir ferdig i løpet av DENNE jula jeg :D Skulle du mot formodning ha glemt fm og lm, er det bare å spørre om hjelp :)

      Slett
  3. Nydelige grytekluter! Tusen takk for at du deler.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig :) Og så koselig at du liker dem! :)

      Slett
  4. Kjempefine grytekluter. Tusen takk for du deler oppskrift.

    SvarSlett
  5. Ååååå disse skal jeg bare så hive meg rundt og lage. Og vil selvfølgelig dele linken til bloggen din :)

    www.damerforfaen.blogg.no

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig😊 fin blogg dere har 👍

      Slett
  6. Hei,

    Tusen takk for at du deler mønster :-) Jeg har lagt ut et innlegg på bloggen min ang. gryteklutmønsteret ditt :-) Jeg har linket til din side!

    SvarSlett
    Svar
    1. http://hekleriogra.blogg.no/1420040310_en_singel__som_venter.html

      Slett
    2. Så flott :) Partneren dukker vel opp etter hvert tenker jeg :D Godt nytt strikke og hekleår :)

      Slett
  7. for en nydelig klut,tusen takk for deling.Du må gjerne reklamere for bloggen din på min Gryteklutgruppe :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Selv tusen takk for hyggelig tilbakemelding :) Skal sjekke ut gryteklutgruppen din :)

      Slett

I'm in løv....

Var å besøkte mamma på sykehjemmet litt tidligere i høst, og da kom hun med ønske om nye nattsokker, da de hun hadde var helt utslitte.  ...